Guarneri-familien / The Guarneri Family

Andrea Guarneri er første elev av 1600-tallets største cremonesiske fiolinmaker, Nicolo Amati. Han følger Amatis metoder og design og lærer dem videre til sønnene, Giuseppe, som overtar verkstedet i Cremona, og Pietro, som etablerer seg i Mantova. Giuseppe får selv to sønner, Pietro, som flytter til Venezia, og Giuseppe Bartolomeo, som senere blir kjent som «del Gesù». Han blir værende i Cremona og er en av de mest lovpriste fiolinmakerne i moderne tid.

Andrea Guarneri is the first pupil of Nicolo Amati, the greatest Cremonese maker of the 17th century. He follows Amati’s methods and designs, passing them on to his sons, Giuseppe, who succeeds to the workshop in Cremona, and Pietro, who establishes himself in Mantua. Giuseppe himself has two sons, Pietro, who moves to Venice, and Giuseppe Bartolomeo, later known as ‘del Gesù’, who remains in Cremona and is admired today as one of the greatest of the Italian luthiers.

Fra venstre mot høyre / From left to right:

Giuseppe Bartolomeo Guarneri del Gesù
1698–1744, Cremona

Fiolin / Violin “Terminator”
1744
Spilles av / Played by Henning Kraggerud
Dextra Musicas samling / collection

Giuseppe Guarneri «del Gesù» blir gitt dette tilnavnet for å skille ham fra faren, som også het Giuseppe. Tilnavnet henviser på kristogrammet «IHS» som han brukte på etiketten. Fiolinene hans er utfordrende i design og utførelse, og klanglig anses de å være på høyde med en Stradivarius. Navnet Terminator henspiller på at instrumentet ble laget det siste året han levde. Instrumentet er uvanlig i den forstand at det er skåret ut av bøketre heller enn det dekorativt flammede lønnetreet som er brukt i langt de fleste instrumentene i samlingen. Les mer. 

Giuseppe Guarneri del Gesù is given his title by later connoisseurs to distinguish him from his father, also named Giuseppe. It comes from the Christogram ‘IHS’, which he uses in his label. Exploratory in design and execution, the tonal qualities of his violins are generally considered on a level with those of Stradivari. The Terminator is made in the last year of Guarneri’s life, which is reflected in the name it now bears. It is unusual in having a back carved from plain beech wood, rather than the more common and decorative figured maple seen in most instruments in the collection. Read more.

Giuseppe ‘filius Andreæ’ Guarneri
1666–1740, Cremona

Fiolin / Violin
1703
Spilles av / Played by Geir Inge Lotsberg
Dextra Musicas samling / collection

Giuseppe er sønn og etterfølger av Andrea Guarneri, noe han lar fremgå av den latinske frasen «filius Andreæ» på etiketten. Senere blir den samme formuleringen brukt for å skille ham fra sønnen Bartolomeo Giuseppe. Amati-familien var grunnleggerne av den cremonesiske fiolinmakertradisjonen, men deres innflytelse overskygges nå av Stradivaris, og Giuseppe er en av de første fiolinmakerne i Cremona til å ta dette innover seg. Denne fiolinens dype, røde lakk er et tegn på dette skiftet. Les mer.

Giuseppe is the son of Andrea Guarneri and his successor, as the Latin phrase ‘filius Andreæ’ in his label acknowledges. The title is later used to distinguish him from his son, Bartolomeo Giuseppe. Giuseppe is one of the first Cremonese makers to accept the influence of Stradivari over that of the older Amati family who founded the tradition. The rich red varnish of this violin is one of the indicators of this change. Read more.

Andrea Guarneri
1623–1698, Cremona

Bratsj / Viola “Conte Vitale”
1676
Spilles av / Played by Eivind Ringstad
Dextra Musicas samling / collection          

Denne bratsjen, laget av grunnlegger av Guarneri-dynastiet og elev av Nicolo Amati, regnes som et mesterverk. På halsknappen bærer den familievåpenet til sin første registrerte eier, grev Vitale fra Milano, som også har gitt den navn. Instrumentet er godt bevart, i eksepsjonelt god stand, og er et av de tidligste eksemplene på den moderne «altbratsjen» som erstatter 1500- og 1600-tallets noe større tenorbratsj. Den er blitt værende i private samlinger gjennom hele sin historie. Les mer.

Made by the founder of the Guarneri dynasty and pupil of Nicolo Amati, this rare viola is recognised as a masterpiece. The back button bears the crest of its first recorded owner, the Conte Vitale of Milan, after whom it is named. Exceptionally well preserved, it is one of the earliest examples of the modern ‘contralto’ viola model, which has supplanted the larger tenor model of the 16th and 17th centuries. It has remained in the hands of private collectors throughout its known history. Read more.

Giuseppe ‘filius Andreæ’ Guarneri
1666–1740, Cremona

Cello
1719
Spilles av / Played by Klaus Mäkelä
Lån fra privat eier / On loan from a private owner

Denne celloen, som er den avdøde engelske cellisten Marius Mays konsertinstrument, har blitt noe redusert i størrelsen. I likhet med bratsjen, er den moderne celloen mindre enn de fleste som ble laget før 1700. Denne er bygget av fine materialer og dekket av rikt farget lakk, og i likhet med fiolinen fra 1703, er den representativ for arbeidet til Guarneri «filius Andreæ».

 The concert instrument of the late English cellist Marius May, this cello has been slightly reduced in size. Like the viola, the favoured modern cello pattern is smaller than most instruments made before the 18th century. Constructed from fine materials and well covered with richly coloured varnish, like the 1703 violin, it is thoroughly representative of the work of Guarneri ‘filius Andreæ’.

Foto/ Photo: Dextra Musica / Richard Valencia og Kristoffer Eliassen